Back to basic - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu Back to basic - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu

Back to basic

Door: Kitty en René

Blijf op de hoogte en volg Kitty en Rene

15 September 2014 | Indonesië, Kalibaru

Wat een belevenissen weer. De rit per jeep naar de jungle was er al één op zich. Na 2 uur rijden bereiken we het Nationaal Park en stuiteren we over onwaarschijnlijk grote stenen, langs afgronden en diepe geulen. We waden zelfs een keer door de rivier. Onderweg stoppen we bij een strandtentje, drinken een koude Fanta en krijgen ieder 2 kip-taugé loempia's met ketchup.......jummie. Verderop bezoeken we een palmsuiker-tja....schuurtje waar een grote pan palmsuiker staat te pruttelen met een koe ernaast. We proeven een soort kiwi-achtige vrucht en rijden verder.Tegen drieën arriveren we, helemaal door elkaar geshacked, in Sukamade, onze turtle-bestemming. Onze gids Ronnie neemt ons eerst nog mee naar de plaatselijke rubberfabriek. Drie vrouwen en een man begroeten ons hartelijk. Al lachend staan ze zich in het zweet te werken door aluminium platen schoon te poetsen en rubberen matten te persen. Matten die veel later naar fabrieken van o.a. Vredesteijn, Firestone, Goodyear en Dunlop zullen worden verscheept.

Het hotel....wat zullen we daar over zeggen. In de kamer staan 4 bedden met een op het oog schoon onderlaken. We krijgen nog een paar bovenlakens in de hand gedrukt, waar we maar niet al te nauwlettend naar kijken. Het is toch snikheet hier, hopelijk hebben we 'm niet nodig. In het ergste geval hebben we nog een Xenos-lakenzak (soort trappelzak) bij ons. Het ruikt muf in de kamer, een geur die we nog het beste kunnen omschrijven als de lucht die je bij Action/Wibra ruikt. Het sanitair is ook al niet om over naar huis te schrijven (doen we hierbij dus toch). Een brilloze wc-pot, aangekoekt met van alles en nog wat met een bak water ernaast om door te spoelen en jezelf te reinigen. Godzijdank hebben we nog een rol wc-papier achterover gedrukt in het vorige hotel. Yeahhhh....een echt vakantie-gevoel.

Na het eenvoudige diner vertrekken we per jeep naar het strand en zien eerst de broedkamers van de schildpadeieren. We lopen een stuk naar het strand en moeten stil zijn en alle zaklampen dimmen. We ploffen neer en wachten totdat er een schildpad is gespot. Na het sein wandelen we verder het strand op en ploffen wederom neer in het zand. We aanschouwen een prachtige sterrenhemel, zien meerdere vallende sterren en horen het beuken van de golven. Hoe romantisch is dat. Na ongeveer een uurtje wachten, mogen we naar de schildpad komen kijken. Het is een reusachtig beest van ongeveer 1,5m, die zich heeft ingegraven en haar eieren keurig neerplant in het gat. De ranger licht bij zodat we foto's kunnen maken. Na een half uurtje sleept de schildpad zich weer naar de kustlijn en verdwijnt in de golven. We lopen het stuk weer terug en ineens....snep, zweepslag bij Kitty. Hè shit, dat wordt lastig de komende dagen.

We slapen onrustig, worden om 03:00u gewekt door het oorverdovende lawaai van de imam en draaien maar wat rond in het klamme bed. Als om 06:00u de eerste gasten alweer vertrekken, zitten wij ook op de rand van het bed. Lekker douchen is er hier niet bij. We ontbijten met thee en onze gekochte crackers; de andere optie is nasi en ei goreng. Omdat Kitty rustig aan wil doen met die zweepslag, gaat René met een lokale gids op jungle-tour. Waarschijnlijk vanwege zijn nog jeugdige lichaam, mag hij de extreme tour doen. En dat heeft ie geweten. Dwars door het oerwoud, slingerend aan lianen, drinken uit een plantenstengel en kokosnoot, abseilen aan een liaan. Ben blij dat ik ff rustig een boekje kan lezen. Maar René heeft zichtbaar genoten en na de 3 uur durende tocht komt ie dan ook voldaan en bezweet terug. Na een snelle opfrisser, rijden we dezelfde dwaze weg weer terug om terug te keren in het superfijne, luxe hotel van de dag ervoor. Een hele ervaring rijker, maar blij met dit ultieme vakantiegevoel.

• 15 September 2014 - 16:48

Susanne:

Jee, wat een verhalen zeg. Heerlijk om te lezen! Balen van die zweepslag. Hopelijk knapt t snel op. Veel plezier en we kijken uit naar t volgende avontuur.

Liefs,
    Eric, susanne en winnie
    Xx

• 16 September 2014 - 12:20

Lievonne:

Jeeeeetje Kitty! Hoe gaat 't nu met je zweepslag? Issie een beetje uitgeslagen?

Zeggus René: hoe was dat nu om Tarzannig door de jungle te slingeren? Toppunt: ben je eindelijk de spreekwoordelijk stoere Tarzan en dan is Jane nergens te bekennen.

Hebben jullie vrije tijd ingepland om bij te komen in dat luxe verblijf?

Hoe dan ook: ik wens jullie prettig herstellen om het vervolg van de reis enigszins fit te aanvaarden.

Zonnige nazomergroet! Het wordt hier steeds mooier en warmer. Weinig hotsen ook. Ik tel mijn zegeningen. ;-)

• 16 September 2014 - 22:17

Assie:

He joh sluisje, wat is dat nou? Ooit vier dagen de Nijmeegse gelopen, niks geen zweepslag. En nu vakantie aan t vieren, et voila. Nou, heel feel sterkte, hopelijk kan je snel weer uit de voeten. Zou zonde zijn he om je Tarzan alles alleen te laten doen.