Bali, excursiedag - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu Bali, excursiedag - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu

Bali, excursiedag

Door: Kitty en René

Blijf op de hoogte en volg Kitty en Rene

23 September 2014 | Indonesië, Tabanan

Vandaag hebben we een Bali-excursiedag en gaan we de highlights ontdekken. Dat hebben we geweten; van 09:00 tot 17:00u worden we van hot naar her gereden en zijn dan ook total-loss van het gesjouw, maar hebben wel een bijzonder leuke dag. We beginnen rustig voor een fotostop bij terrasrijstvelden en vervolgen onze dag met een bezoek aan een houtbewerkingsatelier. Hier maken ze beelden van hele boomstammen. Reusachtige draken, potsierlijke tafels, adelaars, dinosaurissen, je kunt het zo gek niet bedenken. Wij vinden het lelijk, maar het wordt hier met veel toewijding gemaakt. En blijkbaar hebben ze een goede naam; één van de draken en een tafel is verkocht aan het Tropenmuseum in Amsterdam.

De volgende stop is de Gunung Kawi, een 11e eeuwse tempel die verscholen ligt in een dal. We lopen meer dan 100 traptreden steil naar beneden en komen dan aan bij een prachtig complex met tempels en reusachtige koningsgraven die in de bergwanden zijn uitgehouwen. Heel indrukwekkend, mede omdat het zo verstopt ligt in de jungle. En dan natuurlijk weer die wandeling omhoog! We puffen ff uit, maar niet voor lang want binnen 5 minuten zijn we bij de volgende stop, de CMU Foundation. Deze stichting wordt beheerd door en voor mensen met een lichamelijke beperling. We worden hartelijk ontvangen, krijgen een rondleiding en willen dan uitgebreid met ons op de foto. Onze chauffeur komt hier ook voor 't eerst en neemt ook foto's. Volgende fotostop is bij de vulkaan Batur, met gelijknamig meer. De chauffeur rijdt ons terug naar Ubud voor de lunch.

Na de mie en vis bezoeken we de Gunung Goa Gajah, de zgn. olifantengrot die toegankelijk is via de onderkaak van de kala-kop. Ook deze tempel ligt in een dal, dus ook hier de nodige afdaling en beklimming terug. Als laatste doen we de reliëfs van Yeh Puli aan, een in een rotswand uitgebeitelde reliëfstrook over het leven van Krishna, een incarnatie van de God Vishnu. En we vergeten bijna de mystieke watertempel, waar heilig water stroomt. We krijgen bijna visioenen van Lourdes, want ook hier lijkt het wel een bedevaartsoord. En dan zijn we er wel een beetje klaar mee - genoeg gezien voor vandaag - en willen naar het hotel.

Omdat we omgeboekt hebben voor vanavond rijden we in een uur naar het zuiden van Bali richting ons laatste onderkomen. En wat een schitterend hotel, wat een weelde! Direct gelegen aan de sawa's in een rustig dorpje krijgen we een gigantische kamer (zeg maar huis) met evengrote badkamer. En een bad middenin een lotusvijver met vissen hebben wij tot nu toe nog nooit gezien. Wat een afsluiting van deze fantastische vakantie.

• 23 September 2014 - 16:29

Paulien:

Hoi, hoi
    leuk om al die verhalen weer mee beleven elke keer geniet ik van wat jullie nouw weer beleef hebben.
    ik deze week pas alles kunnen lezen, dus daarom pas de laat reactie, liever laat dan nooit.
    geniet nog even van laastste dagen, kitty ik hoop dat zweep slag over is.

Groetjes paulien

• 24 September 2014 - 08:35

Karin:

Enorm genoten van alle verslagen. Even uitrusten voor de terug reis. Een rustige vlucht.