thee en kraters - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu thee en kraters - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu

thee en kraters

Door: Kitty en René

Blijf op de hoogte en volg Kitty en Rene

13 September 2014 | Indonesië, Bromo

We kunnen redelijk rustig ontbijten vandaag. Om 08:00u worden we opgehaald door onze chauffeur. We skippen de stadstour (een bezoek aan de bloemen, en vogeltjesmarkt kan ons eigenlijk gestolen worden) en rijden door naar de theeplantage. Onderweg pikken we gids Lulu op en bezoeken samen met haar de theefabriek Wonosabi. We lopen de plantage op en zien de pluksters hun werk doen. Het is nog vroeg en de fabriek is nog niet in bedrijf, maar Lulu legt alles beeldend uit en we snappen alles prima. Natuurlijk mogen we de thee proeven. Het is een goede kwaliteit die ze los in een pot scheppen, water van ongeveer 80° erop en laten trekken. De thee zakt dan naar onder en er blijft een heldere ietwat bittere thee achter.

We rijden verder en stoppen in Tanggu, Soejotto rijdt verder met onze bagage, wij stappen over in een jeep. Een groene rammelbak die ons in 1,5u naar de andere kant van de berg gaat brengen. We rijden over een slecht wegdek en schudden behoorlijk heen en weer. Af en toe stoppen we voor een fotomoment; de uitzichten zijn prachtig. Bij de krater van de Bromo is het erg rustig met toeristen, dus besluiten we deze vanmiddag te bezoeken. De paardjes waarmee je wordt vervoerd naar de rand zien er wel erg klein en fragiel uit, dus Kitty drinkt samen met de chauffeur een bak thee. Het is best fris daar in die zandzee van de vulkaan. Het hotel is eenvoudig (koude douches brrrrr), maar heeft een schitterend uitzicht. Slapen doen we hier niet veel, om 03:30u staat de jeep voor de sunrise-tour alweer klaar.

Trustuh....