Mystiek van de Borobudur - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu Mystiek van de Borobudur - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Kitty en Rene - WaarBenJij.nu

Mystiek van de Borobudur

Door: Kitty en René

Blijf op de hoogte en volg Kitty en Rene

07 September 2014 | Indonesië, Yogyakarta

Na de enorme stortdouche (je moet werkelijk heen en weer springen om überhaupt nat te worden) en 10 minuten 'slapen' zijn we gistermiddag nog hophop die Borobudur opgeklommen. Moe van de reis, maar veel te nieuwsgierig. En indrukwekkend is ie hoor. Een mooie eerste kennismaking, want om 04:00u morgenochtend staan we op (wat??) om de zonsopkomst vanaf de stoepa te zien. In het hotel bekijken we eerst nog een docu over het ontstaan van de Borobudur. We zijn de enige gasten die hier gebruik van maken en zitten samen met de filmmeester (die alleen op play drukt) in een zaal waar wel 80 mensen kunnen zitten whahaha. Maaltje mie en nasi en snurken, we zijn onderhand wel moe.

Trrrrrrrrrrrrriiiiiiiiiiing, om 04:00u krijgen we onze wake-up call. Snel een plens water over de gezichten en gaan. Uitgerust met zaklamp en sarong om ons middel wandelen we met onze gids Latif en tientallen andere toeristen (al dan niet met hun eigen gids) naar de tempel. Rustig aan beklimmen we de trappen om rond 06:00u de zonsopkomst te zien. Een prachtig en mystiek schouwspel. De zon die opkomt en de laaghangende mist tussen de bomen. O ja, en een stuk of 6 imams die door elkaar heen in gebed gaan; Indonesië is het grootste moslimland ter wereld en ieder dorp, hoe klein ook heeft z'n eigen moskee. Het levert mooie foto's op. Latif vertelt ons uitgebreid over de bouw en wederopbouw van de Borobudur, die in 2004 nog is getroffen door een vulkaanuitbarsting van de Merapi. Hij is enthousiast over het boeddhisme, wat geheel in het teken staat van positieve karma. De tempel bestaat uit 3 lagen: leven, spiritualiteit en het hiernamaals. De 72 boeddha-beelden, veelal beschadigd, tonen met 6 verschillende handposes symbolen van wijsheid, verlichting en meditatie. Erg indrukwekkend allemaal.

We nemen afscheid van Latif, geven hem voor zijn kinderen thuis de nodige cadeautjes mee en genieten nog na tijdens het ontbijt. Die cadeautjes, pennen/potloden e.d. worden dankbaar in ontvangst genomen en Latif belooft ons een foto per mail.

Om 11:00u sharp rijdt Soejotto voor om ons op te halen. We doen rustig aan, want we rijden alleen van A naar B. Onderweg stoppen we bij 2 kleinere tempels die bij het Borobudur-complex horen. Snel gaan we naar binnen, want tussen de parking en de entree worden we belaagd door verkopers met allerlei souvenirs.

Soejotto neemt blijkbaar graag foto's; hele reportages worden er van ons gemaakt hahaha. We rijden via een, wat ze daar noemen, doorgaande weg en kijken onze ogen uit. Wat een bedrijvigheid allemaal......leuk om te zien allemaal. René heeft het idee om een plein rond te wandelen waar lokalen genieten van hun vrije zondag. Tjonge, wat een bezienswaardigheid zijn WIJ ! Blijkbaar komen hier nauwelijks toeristen en vinden ze die grote witte mensen maar vreemd. Ze lachen maar wat naar ons en wij naar hun.
Lunchen doen we in het Djieng buffet-restaurant waar we een paar vreemd uitziende rundvleesgerechtjes opscheppen en voor de zekerheid een maagreinigende cola erbij nemen. Het Kresna-hotel is het meest luxe hotel van de stad en voor onze begrippen eenvoudig, maar prima. Hier kunnen we nog een paar uurtjes relaxen, eten en weer vroeg slapen. Morgen staat Soejotto om 06:30u weer klaar.

• 07 September 2014 - 14:21

Mai Van Beek:

Als ik het allemaal zo lees dan krijg ik toch weer zin om er naartoe te gaan
    Zijn jullie ook naar de brambhanan geweest?
    De Hindoe tempel?
    Die vind ik namelijk zo mooi!
    Lekker eten hoor in dat restaurant.
    Alles in de restaurants is wel goed, niet op de straat, of je moet genoeg imolium bij je hebben.
    Geniet er nog van veeeeeeeel reisplezier
    Groetjes Bas en Mai

• 07 September 2014 - 20:05

Susanne:

Wat ziet dat er allemaal prachtig uit zeg! Net begonnen en nu al zo veel gezien. Heel veel plezier verder. Wij zien uit naar jullie volgende verhaal!

Groetjes,
    Eric en Suus

• 09 September 2014 - 12:48

Lievonne:

Hee René, je zit erbij als een Boeddha, kalm hoor!

Ook verder lekker plaatjes kijken.